søndag 13. september 2009

Søndager

Det er noe spesielt med søndager. Jeg gleder meg vel som alle andre til helga, og har vel egentlig fredag som favorittdag i uka, for da har man hele helga foran seg. Men det er allikevel noe spesielt med søndager. Jeg gikk tur med Bono i dag morres. Det var så utrolig stille i gatene, så det var tydelig at Osloby ikke hadde våknet ennå, selv om klokka var litt over ti. Det var sol, og det luktet høst. Jeg hørte at det var høst også, for bladene som har falt ned fra trærne suste rundt med vinden og lagde sprø knaselyder under skoene mine da jeg tråkket på dem. Vinden tok tak i bladene og lagde små virvelvinder på fortauene. Når jeg går sånn rundt og værer omverdenen får jeg en ro inni meg. Det er så deilig å bare kjenne på at man er. Og det er litt sånn jeg har det på søndager. Jeg bare er. Og verden går i saktefilm.

Om vinteren er søndager for meg synonymt med å sove lenge, gå ut i knirkesnø med Bono noen timer, og så komme inn til kakao og boller, og en god bok. Om høsten regner det ofte, men om det er sol er det ekstra deilig å gå en tur i en park og nyte alle høstfargene og lukten som høsten lager. Det er godt å kjenne at sola fortsatt tar litt, og at man kanksje kan få en fregne eller to. Høsten er også å kjenne den kalde lufta som lager roser i kinnene og nye gode jakker og skjerf. Søndager om høsten er også å spise fårikål hos mamma, eller kanskje hønsefrikase. Om vi er på hytta er det viltgryte som står på menyen, så på søndager inntas gjerne restene av viltgryta før man setter seg i bilen og hører på FKfotball hele veien hjem..

Om våren er søndagene synonymt med å teste ut de nye sommerskoene, selv om det egentlig er litt for kaldt å bruke dem. Om våren våkner jeg tidlig på søndager, jeg kjenner at sola titter gjennom vinduet og får dårlig samvittighet om jeg ikke står opp.

Søndager om sommeren betyr bare en ting = IS! og kanksje frokost i en park. Sommersøndager starter også tidlig. Fuglekvitring som vekker deg alt for tidlig, og et morgenbad i litt kaldt vann. Det er en god start på søndagen det!

Det er hyggelig med søndager, alt går litt saktere og mennesker er i godt humør. Tid med familien er viktig, og det er vel kanskje derfor det finnes søndager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar