lørdag 17. oktober 2009

The land of yellow cabs

Da er det faktisk hele to uker siden vi kom hjem fra New York. To hektiske uker hvor det har vært null tid til å blogge om det store utenlandsoppholdet. Derfor blir det sikkert et litt mindre innlegg enn det kunne vært. Vi var i New York fra lørdag til fredag, så det ble faktisk ganske mange dager på Manhatten og omegn. Nå er jeg en tur hos Svigers og da finner man alltid ro til å gjøre det man har tenkt å gjøre mange dager..

Kort oppsummert vil jeg si minnene om the Big Apple kan oppsummeres slik:
-verdens høyeste bygninger i hopetall
-effektive t-baner
-lys i alle tenkelige farger
-mennesker fra alle verdens land
-Seinfeld og Chris Rock
-tilsynelatende hyggelige New Yorkere
-turister som har nesa mer i Lonely Planet boka enn på severdighetene rundt seg
-billboards
-veskeselgere på hvert ett gatehjørne
-Starbucks
-utallige brannmenn som er høye på pæra
-desprate turistgjegere som ønsker å selge deg noe
-et sammensurium av søppel som ligger i poser på fortauene
-sterke lukter av frityrdunst, t-baneluft, grilla svinekjøtt
-lyden av sirener døgnet rundt
-Jamba Juice
-shopping
-alt for behjelpelige butikkmedarbeidere

Vi hadde en kjempefin tur. Det er gøy å ha sett NY. Men på seks dager vil jeg si at jeg fikk sett byen også, så jeg føler ikke noe sterkt behov for å reise tilbake. Men det er mye å se, mye å oppleve, så det er absolutt verdt ett besøk en gang i livet. Men Sydney, Rio og Cape Town går NY en høy gang spør du meg, sånn stemingsmessig.

Men som alltid - borte bra, men hjemme best. Syklet en tur i Oslos gater idag, og jeg er veldig glad jeg bor i Norge, i en storby som fortsatt er koselig og ren og pen, selv om det er en "storby".

Hvor skal man reise neste gang tro?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar