tirsdag 28. juli 2009

a music-high!

Det er noe helt spesielt med å sitte med et helt nytt album i hendene. Jeg er på tross av disse it-revolusjonske tider fortsatt av den oppfatning at albumer bør kjøpes i butikk. Jeg må innrømme at jeg også kjøper musikk på I-tunes, men da er det musikk som jeg ikke nødvendigvis er så stolt av å eie, evnt. musikk jeg ikke kjenner så godt. Om jeg så begynner å like musikken veldig godt, kan jeg finne på å gå å kjøpe albumet i butikken senere. Men noe jeg er ganske bastant på er at jeg aldri laster ned musikk. I så fall må det være monsterhits som er laget av folk som uansett har nok penger. Men up-and-comming artister, eller Nordiske artister som ikke tjener fett fortjener at folk kjøper musikken de lager.

Tilbake til starten, som sagt, jeg elsker å sitte hjemme foran cdspilleren med en stor kopp mint-te (min favoritt) og ha et helt nytt cover i hendene, skru musikken opp på et behagelig høyt nivå og så bare lytte og analysere. Om musikken er god og tekstene bedre blir jeg liggende på gulvet, og kjenne melodien stryke meg over kroppen, og kjenne at hårene reiser seg i korsryggen. Dette har vært mitt rituale siden jeg kjøpte min første cd i sjette klasse. Musikksmaken har kanskje forandret seg litt siden det, da satt jeg med Joan Osbourne sin cd med singelen "What if god was one of us" i hendene. Jeg hadde skjønt hva den handlet om, og jeg som egentlig allerede da var noe skeptisk til Kristendommen synes det var en kul låt, med et kult budskap, men digget ikke resten av låtene hennes... Min neste cd var deLillos- "Mere" og mitt forhold til deLillos har bare økt siden det, og jeg eier alle deres cder, inkludert samle-cdene, noe jeg vet folk synes er litt rart, siden jeg har sangene på de andre cdene allerede. Jeg elsker også å lese musikktekster, og jeg kan bli en tanke irritert når albumet ikke inneholder noen som helst form for innhold enn bandets/artistens takker til gud og hvermann fordi de er så glade for sitt talent. Mange hører først og fremst på musikken, jeg tror kanksje jeg først og fremst hører på teksten, og deretter melodien. De beste sangene har spesielle og bra trommer, bra bassgang, deilig melodi, litt sår og god vokal og en fangende tekst. Noe jeg mener Matchbox har i 90% av musikken sin..

Jeg fant ut at Rob Thomas (vokalisten i Matchbox Twenty) har gitt ut en ny cd for noen dager siden, og jeg har nå lyttet til de 17 sangene om og om igjen på pcen, i bilen, på anlegget hjemme, og jeg begynner å bli riktig så glad i det, dog Mr. Thomas kler et band i ryggen. Det gleder meg derfor at Matchbox er i studio i skrivende stund for å lage et nytt album!

Om det er noen som har noen bra anbefalinger å komme med så blir jeg veldig glad. Jeg synes det er fryktelig gøy å bli oppmerksom på ny musikk, og fordype meg i det.

Det var litt musikkinfo for idag, nå skal jeg pakke kofferten, og reise til Kjøbenhavn om ikke alt for mange timer. Jeg gleder meg, det blir deilig å komme litt bort fra Norge en liten stund. Jeg skal jo starte å jobbe igjen om ikke lenge, så man får vel kanksje utvide jobb-kolleksjonen også. Jeg er jo som alle vet utrolig glad i å shoppe (!?!), så da er det greit å få gjort unna litt power-shopping når man er i humør til det. Og hva er ikke bedre å shoppe i enn feriehumør?

Ukas album-anbefaling: Matcbox Twenty - "Mad Season"
http://www.youtube.com/watch?v=pQg1I4P0yWg

1 kommentar:

  1. Spotify er en genial kilde til ny musikk. Da laster du ikke ned, men kan lytte så lenge du er online. Deretter kan du kjøpe deg albummet dersom du liker det du hører ;)
    Høres helt herlig ut det musikkritualet du har. Du er flink til å finne roen, Hanne Marit. Jeg har noe å lære :)

    SvarSlett